Prędkość działania strony internetowej to kwestia, która coraz częściej pojawia się na ustach specjalistów IT i SEO. Google od dawna stawia w tym temacie wymagania, a obecnie są one jeszcze bardziej rygorystyczne. Celem nadrzędnym jest oczywiście wygoda Użytkowników. Nikt z nas nie lubi czekać na załadowanie się strony i niekiedy ułamki sekund decydują o tym, czy Użytkownik wyłączy naszą witrynę i skorzysta z innej – szybszej.
Wiemy więc jak ważna jest prędkość, ale jak ją uzyskać? Najlepiej zdać się na nas! :)
Jak osiągamy wysoki poziom optymalizacji i prędkości dla witryn naszych Klientów?
1. AUDYT STRONY
Weryfikujemy stan Twojej witryny zewnętrznymi, obiektywnymi narzędziami:
Google PageSpeed – test wskazujący zastosowane zabiegi optymalizacyjne. Dzięki tym informacjom sprawdzisz, jakie działania zostały z powodzeniem wdrożone oraz które jeszcze należy wdrożyć. Wynik podawany jest w skali od 0 – 100 dla urządzeń mobilnych i desktopowych. Ponadto dodano również wynik prędkości oparty o statystyki użytkowników przeglądarki Chrome korzystających z witryny. Dane statystyczne nie zawsze są jednak dostępne.
Google Lighthouse – zaawansowane narzędzie Google oceniające w skali od 0 do 100 w 4 kategoriach – Wydajności, Dobrych Praktyk, Dostępności dla osób niepełnosprawnych oraz SEO
GTMetrix – niezależne narzędzie oceniające w skali od 0 do 100% oraz udostępniające szczegółowe analizy takie jak wykres kaskadowy wczytywania czy możliwość odtworzenia filmu sekunda po sekundzie z procesu renderowania treści
Dzięki uzyskanym raportom wiemy, gdzie szukać problemów z osiągnięciem oczekiwanej prędkości.
2. AUDYT KONFIGURACJI SERWERA
Weryfikacja samej strony to za mało. Równie ważna jest weryfikacja konfiguracji serwera, na którym działa strona. Aktualna wersja języka PHP, wspieranie protokołu http/2 i wiele innych rzeczy ma wpływ na wynik Twojej strony. Sprawdzamy te elementy i dajemy rozwiązania.
3. AUDYT DOBRYCH PRAKTYK
Głównym celem jest optymalizacja prędkości, ale należy pamiętać również o zestawie dobrych praktyk (element ten również podlega ocenie, np. w narzędziu Lighthouse) takich jak instalacja certyfikatu SSL, dostarczania treści przez nowoczesny protokół http/2, zachowanie odpowiedniego kontrastu czy wysyłki poczty poprzez SMTP.
Jakie elementy najczęściej podlegają optymalizacji:
Kompresja obrazów i korzystanie z nowoczesnych formatów, np. WEBP
Minifikacja i łączenie plików Java Script oraz CSS w jeden plik
Potwierdzeniem sukcesu optymalizacji są oczywiście “zielone” wskaźniki w niezależnych testach.
Wojciech Popiela
Project Manager i developer z ośmioletnim stażem. Doświadczenie zdobywał przy realizacji dużych projektów aplikacji internetowych. W Webmetric czuwa nad jakością wdrożeń i rozwojem usługi jako członek zarządu.