Analityka ruchu na stronie nierozerwalnie kojarzy się z usługą Google pod nazwą Analitics. To jeden z najbardziej zaawansowanych i kompleksowych systemów analitycznych na świecie. Jednocześnie pozostaje obiektywny i niezależny, co stanowi podstawę rozliczeń wszelkich działań reklamowych.
Jednak konfiguracja może okazać się skomplikowana, a uzyskane dane mało przejrzyste. Szukając danych lub szukając dane. np. do przedstawienia zarządowi chcemy zaprezentować atrakcyjne wizualne i przejrzyste dane. Dlatego oprócz Google Analitics warto sięgnąć po inne narzędzia, które doskonale uzupełnią obraz stanu ruchu w witrynie.
Scroll map/Heat map – analiza polegająca na rejestrowaniu dokąd “doszedł” użytkownik scrollując stronę i na jakim etapie i na jak długo zatrzymał się użytkownik. Wizualizacja pokazuje “gorące” obszary zainteresowania. nad którymi warto popracować planując modyfikacje pod kątem większej sprzedaży.
Move map – mapa ruchu kursorem po stronie tworzy wizualne ścieżki przesuwania kursowa myszy przez użytkownika podczas korzystania z naszej strony.
Click map – pokazuje elementy strony, które kliknął użytkownik. Im bardziej “gorący punkt tym więcej kliknięć wykonali użytkownicy. W ten sposób można przenalizować, jakie elementy zwróciły uwagę użytkownika, ale też zweryfikować, czy np. użytkownicy nie klikają czegoś, co nie jest elementem interaktywnym (a w przypadku wielu kliknięć warto by były!).
Lejek sprzedażowy – narzędzie pozwalające zaprojektować kolejne kroki, które wykonują użytkownicy na stronie i weryfikację, czy faktycznie są one wykonywane i na których etapach następuje rezygnacja użytkownika z dalszych działań.
Przykładowy lejek:
Dzięki narzędziu obejrzymy wizualizację, oraz statystykę na którym etapie odeszli użytkownicy. Analizując dane możemy stwierdzić, że kraków jest zbyt dużo lub któryś powoduje największy procent rezygnacji z dalszych działań.
Nagrywanie sesji – narzędzie pozwalające generować film z działań użytkownika na stronie. Dzięki zapisowi możemy obejrzeć całą sesję użytkownika, jego ruchy, kliknięcia, korzystanie z elementów strony. Wszelkie poufne dane są chronione, także możemy analizować wypełnienia formularza bez obawy o bezpieczeństwo użytkowników. Należy mieć jednak na względzie konieczność zapisu o generowaniu filmów w naszej polityce bezpieczeństwa oraz fakt, że filmy wysyłane są na zewnętrzne serwery dostawy usługi.
Ankiety – narzędzie pozwalające zadawać użytkownikom pytania odnośnie strony. Ankieta może zadać dowolne pytanie (otwarte, zamknięte, skala 0-10) oraz pojawić się według zdefiniowanych wytycznych (np. czas przebywania na stronie, zejście do połowy wysokości strony czy próba wyjścia z witryny). Ankiety mogą być przypisane różnym podstronom i może być ich dowolnie wiele.
Po jakie narzędzia warto sięgnąć?
Google Data Studio – oferuje generator wizualnych raportów, wykresów i tabel na podstawie danych pobranych z Google Analitics
HotJar – kompleksowy zestaw narzędzi – scroll/click i move mapy, lejki sprzedażowe, ankiety i nagrywanie sesji
Crazy Egg – pozwala generować scroll i clickmapy.
Yandex – kompleksowy zestaw narzędzi w tym scroll i heatmapy, nagrywanie sesji.
Zebrane dane posłużyć mogą do modyfikacji strony tak, by być jak najbardziej użyteczną dla odwiedzających i docelowo zwiększyć konwersję.